Olen käynyt muutamassa kudontablogissa, ja osoitan tämän lähinnä teille jotka harrastatte kudontaa tai teette sitä työksenne.

Tässä on karjalan raanu, lähemmin Säkkijärven raanu. Kudoin sen 60-vuvun alkupuoliskolla kun olin kotiteollisuuskoulussa.

Kysymykseni on, kuka on nähnyt tämän raanun ihan tällaisena tai korkeampana? Tämän raanun mitat on 140x200. 

Silloin niintä kudottiin neljä kappaletta,  meillä oli opettajan raanu mallina. Opettaja oli saanut raanunsa lahjana, se oli kudottu Lappeenrannan taidekutomossa (liekö enää olemassa). Käsittääkseni malli oli vain siellä, langatkin tilattiin sieltä.

Myöhemmin löysin äidin hyvin vanhan raanukirja ja se oli siinä, mutta siinä oli yhdet kuviot enemmän, eli nuo sydän kuviot olivat myös ylhäällä ja alhaalla. Nyt harmittaa kyllä kamalasti kun en ottanut sitä kirjaa talteen ja nyt se on hävinnyt. Minä en ole koskaan törmännyt tähän raanuun muualla ja luulen, että se tällaisena on aika harvinainen.

Nämä raanut ei kai ole nykyään kovinkaan muodikkaita, mutta minä olen yrittänyt löytää sille paikkaa. Se oli kylläkin pois seinältä yli 10 vuotta. Syy oli se kun meille otettiin kissa ja hänestä oli kiva kiivetä sitä pitkin, no eihän se käynyt. Kissa on edelleenkin, mutta nyt raanu saa olla aivan rauhassa. Tosin silloin olin ihan iloinen, että saatoin ottaa sen pois seinältä, syyttäen kissaa, olin tosiasiassa kyllästynyt siihen. Nyt jonkin aikaa sitten aloin sitä taas sovittelemaan seinälle ja nyt se on suorastaan ylpeyden aiheeni. Kaupittelin sitä jo välillä poikani huusholliin, mutta eivät huolineet, onneksi eivät huolineet.  

Olisi kiva tietää onko näitä minkä verran olemassa. Jos joku tietää jossakin tällaisen, olisi kiva tietää sen tarina. 

Missä ovat ne kolme muuta, jotka silloin Raahessa kudottiin vuonna -64 ?