Lastu blogissaan on pannut alulle tämän haasteen ja Uuna antoi sen minulle. Tässä katsellaan vanhoja esineitä, jotka ovat lapsuuden kodista tai muuten suvusta peräisin. Esineiden taustat ja tarinat ovat myös tärkeät. Lastun blogista löytyy tarkemmat säännöt.

Sain kerätyksi tällaisen määrän tavaraa.

Ensimmäisenä esittelen nuo puuesineet, ne ovat isäni tekemiä. Hän (varsinkin vanhoilla päivillään kun oli aikaa) oli ahkera vuoleskelija. Kaikki nuo pyöreät hän teki koko puusta eli ne ovat yhtä puuta, vanteet ovat vain näön vuoksi. Näitä kiuluja hän teki paljon, niitä ostettiin häneltä kukka-asetelmien pohjaksi monille merkkipäiville. Nuo kolme esinettä hän teki minulle ja ne ovat arvokkaita muistoja.

Tuoli on kotoani, niitä on ollut alunperin kaksi ja ne oli ostettu joskus -50 luvulla. Kun se tuli meille laiton uuden päällisen siihen, mutta nyt se pitäisi taas uusia.

Tuo valkoinen on vanha "pesukommuuti" joka oli jokaisessa huushollissa, aikana ennen juoksevaa vettä. Tämä on löytynyt isäni kotoa "puojin"vintistä. Veljeni oli nuorena hyvin ahkera vanhan tavaran kerääjä ja hän keräsi (luvan perään) sukulaisten vinteiltä ja puojeista hylätyt huonekalut ja entisöi niitä. Minulle tuo tuli silloin kun ostimme mökin, eli 11 vuotta sitten. Kerran kotona käydessäni äiti sanoi, että vintillä on niitä sun tekemiä pyyhyliinanpeitteitä, etkö ota niitä sinne mökille. Olin unohtanut sellaiset peitteet, mutta kyllä heti muistuivat mieleen ja ilman muuta otin ne käyttöön ja laitoin mökin seinälle. Veljeni kuuli siitä ja sanoi, että siihenhän pitää olla myös kommuuti. Olin samaa mieltä ja olin suunnitellut alkavani etsiä sellaista kirpputoreilta. Hän sanoi heidän vintistä sellaisen löytyvän. Hän oli korjannut sen ja maalannut alusmaalilla, minä sain vain maalata päällysmaalin siihen ja se oli valmis.  

En tiedä kuinka hyvin nuo kukat siihen sopivat, mutta minusta nuo sopivat silloin mökille ja olin niin innoissani, että ihan siitä riemusta ne siihen syntyivät. Nyt tuo kommuuti on meidän parvekkeella kun mökillekin tuli nykyaika suihkuineen ja lavuaareineen ja kommuutilta meni paikka.   

Rukki on myös kotoani, se oli myös siellä "puojin"vintissä. Siitä oli ratas rikki. Alunperin ajattelin säilyttää sen alkuperäisen värisenä, lakata vain, mutta rattaassa oli niin pahoja rikkoja, että jouduin korjaamaan sitä puukitillä ja siitä en millään saanut sen näköistä, että lakka olisi riittänyt. Maalasin sen aluksi mustaksi ja niin se kauan olikin, mutta kun vein sen mökille sain päähäni, että sen pitää olla punainen. Perinteet kyllä meni sen siliän tien, mutta punainen se nyt kyllä on, ehkä joku kesä se taas muuttaa väriään.   

Minun pitäisi nyt antaa tämä haste eteenpäin. 

Mieleeni tulee ensimmäisenä kaksi nimeä joilta oletan löytyvän jännittäviä tavaroita. 

Selma ja Raija, teidät on haastettu.