Niksunurkka oli haastanut minut murrejuttuun.  Tämähän passaa mulle.  

Korvaa omalla tavallasi sanoa asiat, niin kuin se sinulle sopii suuhun parhaiten.

1. Äitini punainen mekko mahtuu myös minulle:

Kyllä se äitin punane mekko passaa mulleki.


2. Tarvitsetko apua kirjoitustehtävässä, jonka maantiedonopettaja antoi:

Tarvikko apuva siinä kirijotuksesa, jonka maantievonopettaja anto.

3. Hyvä on, tehdään niin kuin sinä ehdotit:

Selevä, tehhään niin ku sä sanot.

4. Isäni äiti kertoi hakevansa meidät noin kello 17.45:

Mummu aiko tulla hakemaan meijät varttia vaille kuus.

5. Matkustinkin Helsinkiin linja-autolla, koska myöhästyin junasta:

Menin linija-autolla Helsinkiin, ku myöhästyn junasta.

6. Oletko nähnyt missään veljeni matkapuhelinta:

Ookko nähäny missään sitä mun velijen puhelinta.

7. Ostitko sen hameen, jonka näimme viime viikolla Hennes & Mauritzissa:

Ostikko sen hammeen, joka oli siellä H&M:lla viime viikolla.

8. Olethan sinä jo kysynyt eilisen päivän kotitehtävät ystävältäsi:

Joko kysyit ne eiliset läksyt siltä kaveriltasi.

9. Minun on nälkä, voitaisiinko me mennä syömään ulos:

Mullon näläkä, mentäskö johonki syömään.

10. Muista olla varovainen ja pidä matkapuhelin lähettyvilläsi:

Ooppa ny varovainen ja pijä se kännykkä saatavilla.

Nyt en ehdi haastaa ketään erityisesti, mutta olisi kiva jos joku jatkaisi tätä. Olisi kiva saada näyte jostakin muusta murteesta. Laita kommentti kun jatkat, olisi kiva lukea. Tämä minun murre on lähtöisin pohjois-pohjanmaalta ja puhun sitä edelleenkin enemmän tai vähemmän puhtaasti, vaikka olen muuttanut sieltä pois jo 41 vuotta sitten.